Danmark har 14 Rudolf Steiner-skoler, hvor engagerede lærere gør deres bedste for at opdrage og undervise børn på en forsvarlig og kunstnerisk måde.
Seminariet ved Rudolf Steiner højskolen for opdragelseskunst er treårigt og tilbyder uddannelse til mennesker, som vil virke som lærere på landets Rudolf Steiner-skoler.
Målet med undervisningen er
at øve metoder som den enkelte kan bruge i sin bestræbelse på at blive et frit, skabende individ.
at styrke den selvstændige iagttagelsesevne og dømmekraft samt at øve evner til egen forskning.
at udvikle pædagogiske evner gennem en forståelse for individets udvikling og for det samarbejdende fællesskab.
Uddannelsens idé har rod i Rudolf Steiners menneskebillede og pædagogiske idéer.
Lærerseminariet er en deltidsuddannelse, tilrettelagt så man kan passe et almindeligt job, mens man deltager i uddannelsen
1. år - Erkendelsen
På første år arbejdes der med det erkendelsesmæssige grundlag for Rudolf Steiner-pædagogikken. For at få en solid forståelse af antroposofien og en forståelse af, hvordan mennesker erkender, iagttager & tænker, arbejdes der med 'Teosofi', hvori Rudolf Steiner udfolder det antroposofiske menneskebillede. Der arbejdes med indholdet i en samtalebaseret undervisning.
Udgangspunktet er individets skoling, skærpelse af iagttagelsesevnen og tænkningen. Gennem fag som eurytmi, sort/hvid-tegning, plastisering og kor arbejdes der med de kunstneriske formkræfter. Undervisningen beskæftiger sig løbende med læreplanens metodik & didaktik.
2. år - Kunsten
Ved at arbejde med kunstnerisk øven inden for mange forskellige fag, udvikler den studerende sine egne kunstnerisk skabende evner.
Tekstgrundlaget er blandt andet være ‘Goethe som fader til en ny æstetik’ samt 'Rosenkreuzernes Teosofi' af Rudolf Steiner.
Kunstbetragtning har en fremtrædende plads.
Forskellige kunstneriske og håndværksmæssige udtryk øves, og tyngdepunktet ligger i det malende og i det musikalske relateret til læreplanen og barnets udvikling.. Hvor det på første år mere drejer sig om iagttagelse, handler det på andet år om deltagelse og øven.
3. år - Pædagogikken
Gennem hele året arbejdes med ’Almen menneskekundskab som grundlag for pædagogikken’ af Rudolf Steiner. Der fokuseres på læreplanen i forhold til barnets udvikling, på sanselære og iagttagelsen af barnet øves.
Det metodisk-didaktiske studeres med udgangspunkt i Rudolf Steiners forskellige lærerkurser. Desuden arbejdes der med aspekter af specialpædagogikken i samarbejde med læger.
I løbet af uddannelsens sidste år arbejder den studerende med et fritvalgt emne, som formidles ved dimissionen. Opgaven skal relatere til antroposofien og/eller Rudolf Steiner-pædagogikken.
De intensive forløb
I disse forløb ligger muligheden for at udvikle og perspektivere et emne over tid. Typisk vil temaer fra undervisningen kunne belyses fra mange forskellige vinkler. Der er mulighed for at øve sig og lære sig teknikker, som kræver mere tid en et almindeligt weekend indkald kan give plads til. Her er mulighed for at gå i dybden med særlige fag, årgange eller pædagogiske metoder.
Hospitation og praktik
På første og andet år er formålet med hospitationen, at man er en opmærksomt iagttagende gæst i under-visningen på en skole.
Man følger en lærer, en klasse eller et fag i to til tre uger.
På tredje år er man praktikant, hvilket vil sige, at man sammen med de praktik-ansvarlige på skolerne ud-former undervisning og super-viseres af de relevante lærere.
Optagelse
Der forudsættes en oprigtig interesse for Rudolf Steiner Skolernes pædagogik og der-med for antroposofi.
Først indsendes et optagelses-skema.
Efterfølgende afstemmes an-søgerens forventningerne til uddannelsen gensidigt ved en optagelsessamtale
Økonomi
Undervisningsafgift
RS Lærerseminarium:
kr. 19.000,- pro anno
Indmelddelsesgebyr kr. 1.000,-
Undervisningsafgift
RS Pædagogisk Grundkursus:
kr. 19.000,- pro anno
Indmelddelsesgebyr kr. 1.000,-
Grundkurset bliver til i et samarbejde mellem Rudolf Steiner Børnehaveseminariet og Rudolf Steiner Højskolen for Opdragelseskunst.
Grundkursets sigte er at bidrage til uddannelse af medarbejdere i Rudolf Steiner børnehaver, vuggestuer og andre pasningstilbud, som har deres ideelle ståsted i antroposofien.
Rudolf Steinerpædagogiske grundkursus samarbejder med den studerendes arbejdsplads om kurset.
Seminariet er en deltidsuddannelse, tilrettelagt så man kan passe et almindeligt job, mens man deltager i uddannelsen
1. år - Barnets udvikling (0-7 år)
Introduktion til det antroposofiske menneske- og verdensbillede. Iagttagelsesøvelser. Børnesygdomme. Barnets ernæring. Selvopdragelse. Opøvelse af praktiske færdigheder – hovedvægt på formgivning i træ, ler, voks. Eurytmi og korsang.
2. år - Barnets udvikling (0-7 år)
Det antroposofiske menneske- og verdensbillede. Sanselære. Børnetegninger. Musik: fløjtespil, lyrespil og sanglege. Opøvelse af praktiske færdigheder – hovedvægt på maling, tegning, tekstiler. Eurytmi og korsang.
3. år - Barnets udvikling (0-7 år)
Det antroposofiske menneske- og verdensbillede. Iagttagelsesøvelser. Børnesygdomme. Barnets ernæring. Selvopdragelse. Opøvelse af praktiske færdigheder – hovedvægt på formgivning i træ, ler, voks. Eurytmi og korsang.
Rudolf Steiner højskolen for opdragelseskunst
Grønnedalsvej 14
8660 Skanderborg
Email: kontor@opdragelseskunst.dk
Telefon: (+45) 3026 0328
CVR 86825112
Copyright © RSHFO2020 All rights reserved